Frukost – starta dagen bra

Frukosten är för de allra flesta dagens första mål och således också starten för dagens näringsintag. Men många finner det svårt att äta på morgonen, ibland för att matlusten inte infunnit sig, ibland av tidsbrist eller helt enkelt av vana.

Att äta en välbalanserad och näringsrik frukost ger energi för många timmar och är av största vikt för den mentala och fysiska prestationen men trots detta nöjer sig många med en slät kopp kaffe. Men frukost behöver varken vara avancerat, svårt eller ta lång tid. Att förbereda kvällen innan är något som många gör som tycker att tiden inte räcker till på morgonen.

Nedan följer några korta tips på frukost, dels för de som lider av tidsbrist på morgonen men även för de som finner det svårt att äta tidigt på dagen.

Frukosttips:

  • Gröt – tillagas fort och innehåller höga näringsvärden och bra med energi
  • Frukt – skär upp en enkel fruktsallad kvällen innan och förvara i kylskåpet över natten. Frukt innehåller både vitaminer och mineraler men också fruktsocker som kan fungera som aptitstimulerare.
  • Smoothies – mixa frukt och/eller bär med yoghurt, kvarg, mjölk eller fruktjuice. Rekommenderas för de med begränsad aptit.

fler positiva effekter med att äta frukost

Människor som äter frukost tenderar att ha lättare att hålla en hälsosam viktnivå. Frukost bidrar till att hålla blodsockernivåerna jämnare över hela dagen vilket gör att risken för onyttigt småätande minskar. Blodsockrets nivåer är avgörande för både fysisk och psykisk prestationsförmåga och låga blodsockernivåer undviks lättare av den som äter frukost.

Dagens första mål kan också bidra till att stärka den mentala kapaciteten då ett jämnt fördelat näringsintag är optimalt för hjärnan.

Risken för hjärt- och kärlsjukdomar har också visat sig minska hos de människor som äter frukost. Även en rad andra sjukdomar undviks i större utsträckning av de människor som håller sitt näringsintag jämnt över dagen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *